tiistai 9. elokuuta 2016

Uusi opetussuunnitelma - oppimisen vallankumousko?

Helsingin Sanomat otsikoi pari päivää sitten, että kouluissa on tehty kesällä vallankumous. Ihmeellistä. Kukahan sitä siellä on ollut tekemässä, kun oppilaat ja opettajat ovat olleet lomalla? Meidän koulussa oli kyllä tehty suursiivous, mutta muunlaista vallankunousta ei kyllä näkynyt.

Olen ollut luokanopettajana jo pitkään, ja opetussuunnitelmauudistuksia on osunut urani varrelle jo useita. Tietenkin opseja pitää uudistaa, mutta mikään niistä ei ole välittömästi aiheuttanut isompaa mullistusta, saati vallankumousta. Muutoksia tulee niiden myötä ja niistä huolimatta, yhteiskunnan yleisen muutoksen ja teknologian kehittymisen myötä.

Tämänkertaisessa uudistuksessa minua on häirinnyt alusta lähtien sen opettajia vähättelevä ja syyllistävä sävy. Tähän asti kaikki on tehty väärin, oppilas on ollut passiivinen opetuksen kohde, ei aktiivinen osallistuja ja oppiainerajoista on pidetty tiukasti kiinni. Ihmettelen, miten näin surkealla opetuksen tasolla on päästy maailman huippumaaksi! Lapsuudessani 60-luvulla koulu saattoikin olla tällainen, mutta siitä on tultu jo pitkälle. Käsi ylös kollegat, kuka on pitänyt oppilaita vain passiivisena oliona, jonka päähän tietoa kaadetaan? Kuka ei ole rikkonut oppiainerajoja, eheyttänyt opetusta, teettänyt projekteja? Itse en tunne yhtään tämänkaltaista opettajaa. Jo minun opiskeluaikanani - joka ei ollut ihan äsken- puhuttiin paljon näistä asioista, ja tutustuimme erilaisiin tapoihin suunnitella opetusta aihekokonaisuuksien ympärille. En kritisoi uudistusta siitä, että se olisi huono, vaan siitä, ettei se ole mikään uudistus. Näin on toimittu jo pitkään.

Paljon ihan oikeastikin uutta pitäisi opetella. Tietotekniikan kehitys tarjoaa paljon välineitä opetukseen. On surullista, että opettajien täydennyskoulutus on niin vähäistä. Miten opettaja pystyy opettamaan esim. ohjelmointia, jos hän ei itsekään osaa? Ei riitä, että joku koulusta käy koulutuksessa, kaikkien pitää saada se. Tähän pitäisi ehdottomasti panostaa myös rahallisesti, niin että opettajan ei tarvitse ottaa palkatonta virkavapaata ja maksaa matkoja ja kurssimaksuja itse, jotta hän voisi toteuttaa uutta opetussuunnitelmaa. Opettajia syyllistetään helposti siitäkin, että he eivät pysty opettamaan uusinta teknologiaa hyväksikäyttäen.
Jäämme siis odottelemaan sitä vallankumousta. Kukapa tietää, ehkä kohta alkavana lukuvuonna kaikista oppilaistani kuoriutuu tietoa aktiivisesti etsiviä ja siihen kriittisesti suhtautuvia oppijoita, joilla on loistavat kommunikaatio- ja tvt-taidot, Minä astun syrjään luokan edestä ja kannustan vain vähäsen takarivistä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti